Bakstenen winkel heeft nog niet afgedaan

Terwijl het berichten regent over consumenten die de bakstenen winkel massaal ruilen voor de webshop, waarschuwt de consultant PwC in een studie voor paniekvoetbal.
Wereldwijd bezorgen zogenaamde multichannelshoppers winkeliers slapeloze nachten. Steeds meer consumenten laten de winkelstraat links liggen en doen hun aankopen online.
Maar hoe correct is dat beeld? De consultant PwC ondervroeg meer dan 11.000 shoppers in elf landen - ons land is daar niet bij, onze grote buurlanden wel - en kwam tot enkele ontkrachtende vaststellingen.

Facebook is Amazon niet
De PwC-onderzoekers ontkrachten onder andere de mythe dat sociale media snel een belangrijk verkoopkanaal zullen worden. Merkenfans maken wel veel gebruik van net-werksites zoals Facebook, en het is dus belangrijk er aanwezig te zijn. Maar de aankopen gebeuren elders, leert het onderzoek. Slechts 5 procent van de ondervraagden zegt in de komende twaalf maanden te zullen winkelen via sociale media. Dat is in zekere zin slecht nieuws voor Facebook, dat op een groeiend belang van e-commerce rekent.

Winkel verdwijnt niet
PwC spreekt ook de populaire wijsheid tegen dat de klassieke winkel op sterven na dood is. 'Met uitzondering van boeken, cd's, films en videogames lijken consumenten nog niet klaar om de traditionele winkels te verbannen', luidt het. Voor de meeste fysieke producten maakt de meesten (ruim 70%) nog altijd de uitstap naar de winkel, ook al hebben ze zich eerst online geïnformeerd. Het omgekeerde fenomeen - eerst snuisteren in de winkel en vervolgens online kopen - komt nauwelijks voor.

Producent wint macht
Dat betekent niet dat de retailers helemaal gerust mogen zijn. PwC stelt ook vast dat de machtsbalans tussen retailers en producenten steeds meer naar die laatsten overhelt, naarmate de rechtstreekse verkoop via het internet toeneemt. De consultant raadt winkelketens aan te focussen op hun sterke punten, zoals de directe beschikbaarheid van producten, betere garantieregelingen en winkelpromoties.

Kannibalisme hoeft niet
Ook opvallend: een webwinkel openen gaat niet noodzakelijk ten koste van je fysieke winkels. Een webshop kan de fysieke verkoop zelfs met een kwart doen stijgen. Maar dan moet je er wel in slagen deel uit te maken van de favoriete multichannelretailers van de consument. En dat is een select groepje: de meeste mensen gaan bij hoogstens vijf retailers via verschillende kanalen shoppen.

We shoppen niet mobiel
Mobiele computers mogen dan in steeds meer jaszakken en handtassen zitten, dat betekent nog niet dat we ze ook massaal gebruiken om goederen en diensten te kopen. 'Als het op shoppen aankomt, heerst de pc nog altijd', zegt PwC. Drie op de vijf mensen kopen nooit via een tablet of smartphone. En nog geen 10 procent is van plan om dat vaker te doen.

De wereld is geen dorp
Het internet doet de traditionele verschillen in consumptiegedrag tussen landen vervagen, hoor je vaak beweren. Volgens PwC klopt dat niet helemaal. De studie toont aan dat de drijfveren om online te shoppen sterk verschillen, wat implicaties heeft voor wat en hoe je online moet verkopen. Turken, Britten en Fransen speuren op het internet vooral naar koopjes, terwijl Zwitsers het eerder doen voor het gemak en de thuislevering. Een rode draad door de PwC-studie is trouwens het afwijkende gedrag van de Chinese consumenten, die op veel gebieden voorlopers zijn in online- en multichannelshopping.

Er is plaats naast Amazon
Enkele wereldspelers mogen de markt van de e-commerce dan al domineren, er zijn - mede door die nationale gevoeligheden - wel degelijk ook kansen voor lokale webshopinitiatieven. Volgens het onderzoek van PwC is ruim de helft van de onlineshoppers klant bij twee tot vijf webwinkels. Amazon en eBay zijn daar meestal bij. Maar naast die giganten blijft er dus voldoende plaats voor lokale spelers, zoals de Nederlandse site bol.com of postorderbedrijven zoals het Franse La Redoute.

Bron: De tijd 7/2/2013

MAXIMIZE YOUR RETURN ON REAL ESTATE  Copyright © 2012 Quares | SitemapDisclaimer